torsdag 4 april 2013

Poletten trillar ner och jag täner på korv!

Idag kom jag och tänka på saker som lagt latent ett tag i huvudet (vissa saker i åratal och andra i dagar), ja vissa saker har med största sannolikhet försökt att gömma sig i mitt egen minne (för mitt eget bästa). Men så händer det ibland att någon säger något och så vipps trillar poletten ner (vare sig man vill eller inte) och poletten kan ju ibland vara helt felplacerad...

Så igår blev jag påmind om:
  • Att när jag var liten så åt jag alltid smörgås till frukost - alltid alltså. Skogaholms eller Örebroarnas APK Limpa. Men vad jag oftast inte nämner är att jag på denna smörgås också hade apelsin marmelad och ost. Eller; apelsin marmelad och smörgåskorv!! What?!?! (Att jag ens var tillåten att äta både limpa och marmelad är ju en helt annan diskussion)
  • Att jag forver kommer att avsky President Obama för att han skrev på en lag så att hatföretagen som gör GMO frön (typ Monsanto) aldrig mer kommer att kunna bli ställda till svars inför lagen när någon blir rejält sjuk av dem... Läste han ens lagen????! Själv sitter han i sitt vita hus och äter ekologiskt medan han tittar på när varenda kotte måste genomgå en masterkurs för att ens veta vart alla dessa GMO finns... För tillverkarna måste INTE medge detta utan kan fortfarande gå ut med marknadsföring så som "pure", "natural" och andra BS uttryck... This is NOT ok in my book. I min bok så borde alla matvarer som innehåller GMO ha en logga på sig i stil med den som finns på cigarettpaket eller en döskalle skulle nog också funka... 
  • Vad sjutton ska jag laga till mat?! Efter att vi nu har fått ett köksbord så kan vi nu också bjuda hem folk på middag.. så det ska vi göra nästa lördag - men vad sjutton ska jag bjuda på? Vi har en vegetarian (som jag försöker omvandla), en diabetiker, och tre män som såklart loves steak and potatoes! Ideer?
Sen tänker jag mest på deklarationen som vi ska jobba på idag tillsammans med revisorn.. kul kul!

2 kommentarer:

  1. Vad är GMO?!
    Vi köper ekologiskt så mycket det bara går. Till och med jäst och sånt när jag bakar eget bröd. Läskigt vad mycket skit som finns i saker, till och med vanligt mjöl som borde vara rent - men icke!

    Frukostar som liten... Mackor och oboy liksom! Och apelsinmarmelad och ost var ju en hit. Gulp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. GMO = Genetically Modified - med andra ord så har ett frös DNA ändrats, oftast så att det kan växa på ställen det inte var ämmat att växa på, och även så det kan motstå kemikaler och besprutningsmedel... Det finns en gratis dokumentär om det på YouTube. Sök på "The World According to Monsanto" så får du en liten insyn i hur sjukt systemet är byggt upp härborta. Plus att konsumenten inte ens har en RÄTT att veta om denne äter dessa eller inte.. Så GMO är egentligen en stämpel på: "Din kropp har ingen aning om hur den ska bryta ner dessa grönsaker för dom är inte naturliga längre även om de ser ut precis som de borde"...

      Ekologiskt OH JA!! Det kör vi också med så gott det går.

      Vanligt mjöl har vi slutat med totalt. Kör med dinkelmjöl mest nuförtiden. Och får jag tag på "sprouted" wheat flour så tar jag det också.. Ekologiskt såklart.

      OBoy.. vågade inte ens nämna det!! hahaha!! I was an addict!

      Radera