torsdag 21 april 2011

Fibro

Tillägnar just nu en massa timmar på att uppfylla mitt löfte som jag gav till mamma på julafton. Jag sitter nämligen och översätter boken "What your doctor may not tell you about fibromyalgia" sida för sida.

Jag har kommit till sidan 50 och har med andra ord inte ens bitit igenom det tredje kapitlet än.. men jag kan meddela att jag hittills har lärt mig att fibro är en ärftlig sjukdom där kvinnor får värre symptom än männen får och drabbas mycket oftare. Symptom är: trötthet, depression, värkande leder och muskler, kramper i muskler och organ, hudbesvär, huvudvärk, och dåligt minne, bland tusen till såklart...

Anledningen är cellernas oförmåga att producera tillräckligt med energi, och det handlar om vissa få kemiska ämnen så som fosfor och kalcium... enligt författarnas teori, självklart finns det massor med teorier därute så det är bara att söka, för ge upp kan man inte!
...Men nu ska jag återgå till att översätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar