torsdag 23 juli 2009

Egna ord om bluffen

När jag ändå är inne i Kolesterolsnurran tänkte jag publicera ett brev jag skrev före jul. Jag skrev det mest för min egen skull och hade inte tänkt skicka det till någon speciell men just idag känns det som att det skulle passa att få ut det jag skrev då:

...Efter att jag lärde mig om Cardio Cocktails existens var jag övertygad om att det är något alla behöver. Efter att ha läst två böcker och en massa rapporter inom ämnet "hjärt- och kärlsjukdommar" är jag ännu mera övertygad. Ju mer jag har lärt mig desto mer rädd har jag blivit i hur "vanliga" läkemedel fungerar - dvs inte alls!
Läkemedel idag döljer symptomen snarare än att gå in och bota det underliggande problemet med fler biverkningar än vad vi orkar läsa... Men trots det väler ungefär 95% av alla människor i västvärlden att ta dessa hemska piller. Javisst, det handlar om okunnskap och ett otroligt stort förtroende för våra läkare.

Men om vi nu tar högt blodtryck som ett exempel. Hur många tar medicin för det? Hur många har blivit botade och kan sluta sin medicin? Och hur många måste öka dosen för att det inte fungerar i längden? Skrämmande så är övervikten på "öka dosen" sidan. Detta gör det ju ganska klart och tydligt att det återigen handlar om symptom och inte problemet, eller har jag fel?

Låt oss gå vidare till den heta debatten: Kolesterolvärden. Först och främst så uppkom fenomenet "högt kolesterolvärde" när man lärde sig hur man kunde mäta kolesterolhalten i blodet. Från början var det "högsta tillåtna värdet" 6.2, senare, 1984 sänktes detta värde till 5.17 och nu menar vissa läkare att det ska vara så lågt som 4.65...

Vad beror detta på då tror ni?
-Att vi faktiskt löper högre risk för hjärt- och kärlsjukdommar över ett värde på 4.65 eller...
-Att läkemedelsföretagen tjänar över 10 miljarder dollar per år på sina kolesterolsänkande mediciner att de har råd att investera i multimiljons reklamkampanjer och undersökningar på deras villkor?!

Sanningen är at kolesterolvädet INTE står i relation till hjärt- och kärlsjukdommar. Men hur många vet det? Kolesterolet är istället livsviktigt för att vi ska fungera normalt, men det tycks ha glömts bort i allt hets. Att må bra är ofta ett tecken på att man har "högt" kolesterolvärde. Så först ska en patient som mår bra övertygas at dennes värden indikerar att denna är sjuk! - och att medicin är nödvändigt.

-Vad fasen!!! Det värsta är att dessa mediciner sänker både det goda (HDL) och det onda (LDL) kolesterolet... Då är min följdfråga:

När läkaren rekommenderar dessa mediciner talar han då också om att för låga halter av kolesterole kan försämra kroppens förmåga att reparera sig själv, kommer att försämra minnet, och kan med tiden innebära deppression?!

...Trodde inte det heller.

...Men han talade väl iallafall om att det finns vitaminer och mineraler som man kan ta istället som höjer HDL värdet och sänker LDL värdet utan några som helst bieffekter?

Eller har läkemedelsindustrins reklamkampanjer vunnit igen?!

OK, låt säga att du iallafall går med på att du är "sjuk" i för högt kolesterolvärde och att doktorn skriver ut ett recept åt dig för att sänka kolesterolet, tex statiner. Då var du väl noga med att också få ett recept på Koenzym Q10... en aminosyra som finns i varenda cell. Det är det som skyddar oss från cancer och hjärt- och lungsjukdommar, och förbättrar allergi och immunsystemet och är ett MÅSTE vid kolesteroldämpande medicin då de också minimerar syran i våra kroppar.

...Näää du fick inte det heller...

Sanningen bakom kolesterol och hjärt- och kärlsjukdommar är att kolesterolet kan edast omvandlas till kalk i ådrorna om det har något att fästa sig fast vid...

För att vara ärlig så är relationen mellan HDL och LDL det enda som är viktigt!
Ta ditt HDL och dela det med ditt LDL ;får du en skillnad som ligger under 20% kan vi snacka förbättringsmetoder men ligger du på 20% och över ska du inte behöva oroa dig. Sträva efter ett HDL värde på 1.40 - 1.55 och du borde ha en procenthalt väl över önskemålet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar