tisdag 26 januari 2010

Stavmixern

Min helt klart bästa vän i köket är Stavmixern! Alltså den gör allt! Nu när jag har börjat med att laga riktigt ordentligt med LCHF mat så använder jag den nästan varje dag. Jag gör såser och marinader, och mosar och blandar. Allt blir så gott!!!

Igår testade jag dessutom blomkålsmos som man då kan äta istället för potatismos. Jag måste säga att jag var skeptisk för vem gillar blomkål sålänge det inte dippas kallt i en rachdressing... kokt blomkål är ju riktigt rusktigt egentligen... Men jisses!! det var ju riktigt gott! Jag saltade vattnet och kokade i några minuter... Sen tillsatte jag en klick philadelphia ost, lite annan ost, grädde, salt, peppar, och lite andra kryddor som jag tyckte kunde fungera... Och sen behövde jag ju den dära stavmixern... blev riktigt gott!! Kan tänka mig att det är ännu godare med en klyfta vitlök.

Jag gjorde köttbullar till - ja rullade dem för hand gjorde jag och som vanligt istället för ströbröd använde jag malda mandlar som jag nu för tiden maler i omgångar så jag slipper mala nytt varje gång jag ska ha det. Till sås blev det sky från köttbullarna. Sen tillsatte jag lök och grön paprika som fick fräsa ett tag... sen blev det grädde och lite ost och stavmixern kom till användning igen. Blev nog den bästa sås jag någonsin har lyckats med.. riktigt krämig.

Mätt blev jag dessutom på en gång så idag har jag fin-lunch med mig...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar