fredag 1 juni 2012

Att äta rätt är både jobbigt och inspirerande på samma gång

Jag var på ett "Äta Rätt" seminarium i onsdagskväll. Mycket av det som sades visste jag ju redan sen tidigare men ibland måste man ha det upprepat för att man ska ta till sig det. det går ju inte att ändra våra matvanor över en natt direkt. Man kan bara ta lite i taget. Men jag tänkte att jag kunde dela med mig av några viktiga saker:



  • Drick vatten - minst 2,5 liter om dagen (dricker du kaffe eller annat med kaffein eller socker måste du dricka 1.5 ggr det för att göra det +/- noll)
  • Drick INTE vatten till maten, tugga istället allt du stoppar i munnen 30 ggr innan det sväljs viket producerar mycket saliv och matsmältningssyrorna gör sig redo. Vattnet neutraliserar dessa matsmältningssyror snabbt så drick vatten 30 minuter innan och/eller 30 minuter efter du äter istället. (Har gjort det nu i två dagar och från att ha hinkat i mig två stora glas vatten till maten, till att bara ta en liten liten klunk lite då och då när jag äter så måste jag säga att det går bra!)
  • Stek INTE maten i olivolja! Olivolja blir snabbt giftigt för kroppen om du använder det som stekfett (du kan dock fortfarande använde det om du grillar grönsaker i ugnen eller på grillen) Ät dock gärna olivolja till maten.
  • Stek maten i kokosfett eller smör - aldrig något annat! 
  • Kom ihåg att Kolhydrater till motsats till protein och fett inte är NÖDVÄNDIGT för att du ska leva ett hälsosamt liv. 
  • Försök att undvik att laga maten i non-stick eller aluminium pannor
  • Använd micron så sällan du kan (den tar död på all näring)
  • Undvik veteprodukter och socker
  • Ska du dricka mjölk så ska det vara riktig mjölk och inte någon lågfettsvariant
  • Syntetiska ämnen, sötningsmedel och färgämnen - undvik!
  • Salt ska ätas men det ska vara riktig salt inte det blekta saltet vi ofta har på bordet
  • Sojaprodukter är oftast genmodifierade så kolla noga innan du äter det. Soja som är genmodifierad blir till estrogen i kroppen och det kan orsaka en hel rad problem hos vilken person som helst!
  • Light-produkter är NO NO NO! 
  • Handlar du utländska frukter och grönsaker så var noga med att dessa är ekologiska (de o-ekologiska innehåller alldeles för mycket besprutningsgifter): Äpplen, Blåbär, Selleri, Körsbär, Vindruvor, Salladsblad, Nektariner, Persikor, Potais, Spenat, Kale, och annat grönt, Jordgubbar, och Paprika. (Jag vet inte hur besprutade svenska produkter är - kanske kan du hitta en "dirty dozen" över svenska produkter). 
  • Dessa frukter och grönsaker behöver du dock inte handla ekologiskt oavsett vart de är ifrån: Avocado, Majs, Sparris, Kål, Nätmelon, Aubergine, Grapefrukt, Kiwi, Lök, Annanas, Ärtor, Sötpotatis, Vattenmelon
  • Se till att ägg är från hönor som äter för dom naturlig mat och inte pellets
  • Se till att köttet inte har antibiotika eller hormoner i sig. 
  • Kom ihåg att grisars ämnesomsättning är inte som våran. Det dom äter, det stannar i kroppen. Köp ditt griskött från ekologiska gårdar om du måste äta fläsk
  • Fisk.. alla vet väl att vi bara ska äta vildfångst! 
  • Frukt ska ätas separerat från protein och fett för att kroppen ska kunna dra nytta av proteinets och fettets näringsämnen (vänta åtminstonde 30 minuter)
Och så var det en massa annat som sades men nu blev det lite långt så jag stannar här. Just nu njuter jag av ett äpple (ekologiskt) med lite kokosfett på varje klyfta för att hålla ner blodsockernivån. (man kan alltså lägga till lite naturligt fett med frukter för att hindra att man får ett blodsockerssvall).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar