tisdag 7 oktober 2008

Kastad in i USA politiken...

Då var den behöviga helgen över... att det ska gå så snabbt! Sitter på jobbet och läser om USA valet som snart är här. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om kandidaterna, det handlar snarare om att välja den som är minst konstig av dem. Kan ju inte säga att jag har super koll på dem… jag har nog snarare valt att inte lyssna på alla nyheter, debatter och smutskastningar hit och dit – säg vad du vill säga och skit i vad de andra säger om dig! De är som skvallerrapportörer hela högen!!!

Nummer ett nu – kan ju jag tycka är att få bukt på finanskrisen, för den drabbar ju hela världen. Och vill man vara maktland nummer ett så får man se till att uppehålla sin status ordentligt. Jag tycker inte att USA ska spendera miljarder på att starta upp flera nya bidragsprogram... som egentligen inte behövs. Och jag tycker inte heller att vi bara kan lämna de krigshärjade områdena utan att städa undan efter oss... Självklart ska vi hjälpa de som inte kan hjälpa sig själva...

I Sverige har vi ju fått för oss att de som inte har sjukförsäkring i USA blir nekad till vård... Det är inte riktigt sant – alla blir omhändertagna på ett eller annat sätt... Självklart blir det ju en skillnad i sjukvård - iallafall på pappret. Men i ärlighetens namn... är det inte ungefär samma sak som om man bor på olika delar i en kommun – vissa vårdcentraler är bara bättre, kortare väntetider osv. Vi i Sverige kan ju dock tycka att hur i hellsike kan man leva i ett land utan fri sjukvård... På samma sätt skulle det vara otroligt svårt att införa det i ett land som har löst det på ett annat sätt.
Hur mycket jag än har ratat på President Bush så tror jag inte att Obama är rätt kandidat att ta över i en tid som denna. Men det är klart, hade jag insupit alla nyheter ni får om alla fyra (vilket inte är desamma som här) så kanske jag hade tyckt annorlunda. Men som sagt var det handlar snarare om the less of two evil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar