söndag 18 september 2011

Utlandssvensk

Satt och funderade på Sverige... eller det gör jag ju varje dag vare sig det är medvetet eller omedvetet. Det är alltid något som händer varje dag som för tankarna till något hemma i sverige. Det kan vara hur saker hanteras, hur saker ser ut, hur folk tänker, mm mm... 

När man är hemma på besök så är man verkligen helturist i sitt egna land - utan kameran i högsta hugg. Man behöver inte ta kort på hur toaletten ser ut, hur ICA har scanners, eller Örebro slott. För det har man sett förut. Men även om det är hemma så är det inte helt hemma för man är ju borta. Jag tror att den enda plats jag någonsin kommer att känna mig HELT hemma på sen jag flyttade hit är i sommarstugan. Underbara Bjursträsk i Norrland. Jag har aldrig sett det som hem, men det är hem för själen, jag kan inte förklara det på något annat sätt. Jag hinner aldrig dit när jag är hemma nu. Borde bjuda dit hela kompisskaran dig så jag kan slå två flugor på en smäll nästa gång. Det vore toppen! Fast nog om vad jag skulle vilja göra. Såhär ser det ut när man som utlandssvensk besöker underbara Sverige, iallafall för mig - Jag: 

... badar fast det är alldeles för kallt! 

 

... förundras över att det kan vara så ljust ute mitt i natten! - VARENDA KVÄLL!


... tigger till mig en massa gratis mat av alla som vill bjuda... 



... dricker cider! 
 

... äter alldeles för mycket plockgodis och estrella dillchips
... funderar över vad jag hade sysslat med om jag aldrig hade flyttat
... undrar när jag faktiskt kommer att flytta hem igen
... hälsar på alla kompisar i alldeles för kort tid
... tjatar på mamma om allt och inget
... njuter av alla bär som växser i mormor och morfars trädgård
... går runt i affärer och känner mig både snål och helt ute
... mm
... mm

2 kommentarer:

  1. Förstår att du tänker mycket på Sverige... Hur ofta är du här på besök? Läser att ni har köpt hus oxå?! NYFIKEN!

    SvaraRadera
  2. Hej, jag försöker komma hem två ggr per år men ibland går det inte med semesterdagar och annat. Blir mer om huset - säkert alldeles för mycket, haha...

    SvaraRadera