söndag 26 februari 2012

Besök med Puckot

I fredags var det dax för plutten att gå till veterinären. Jag ogillar att gå till doktorn så att ta med plutten kändes inte så kul. Men det skulle göras ändå. Bruno har gått ner några kilon sen vi adopterade honom och han skulle tydligen gå ner lite till. Veterinären (vi kan i fortsättningen kalla henne för Puckot) tyckte inte att jag skulle ge Bruno rå mat utan tyckte att jag skulle hålla mig till genmanipulerad torrmat med massa onödigheter och lite näring... Jag skakade förbryllat på huvudet och sa att det tänker jag inte göra. Hon påpekade då att man inte alltid kan vara säker på att rå mat är bra, även om de går igenom massor med tester - det kan ju finnas salmonella i det. (Undrar om hon äter torrmat själv?) Och att veterinärteamet absolut inte rekommenderade rå mat till hundar var hon noga med att påpeka typ tre gånger under besöket... (Suck).

Sen tyckte hon, Puckot, att Bruno skulle få ett vaccin. "Du behöver bara komma in för en ny en gång om året". Det här vaccinet var för (håll i er nu) OM ett vilt djur hade bakterier i urinet, och OM vilddjuret skulle kissa någonstans, och OM det skulle regna och vattenpölarna skulle få i sig lite bakterieurin, och OM Bruno skulle slicka upp detta vatten med bakterieurin i... OM han gjorde det och INTE hade detta vaccin så kunde han bli sjuk och dessutom kanske också smitta oss människor... OM alltså. Anledningen till att Puckot tyckte att just Bruno skulle få sprutan var ju för att han vistades ute under promenader...

Kalla mig konstig, dålig hundägare, eller vad ni nu vill, men jag tackade faktiskt nej till sprutan.

Kör på rå mat, lite vitaminer och mineraler, och hoppas på att Brunos immunsystem är toppenbra istället.

Däremot var jag tvungen att börja ge honom medicin mot något som heter Heartworm. Finns inte i Europa men det smittas med hjälp av myggor. Kan ta dö på stackarn. Och enda anledningen för att jag ger honom det är för att alla, även de som är lite mer holistiskt lagda ger sina hundar det för om de skulle få Heartworm så är processen att få bort jäklarna som cellgifter när man har cancer.

Bruno med sin nya leksak som han fick av Husse för ett tag sedan

5 kommentarer:

  1. Jag ger heartworm tabletter och sen har jag på något medel för lopp och löss och annat smått som kan bita sig fast. Synd med dålig vet!
    Hur går det med the burps. Dag 40 idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vägrar ge Frontline för fästingar och sånt så jag kör med ett naturligt pulver som jag istället häller på pälsen 2 ggr om året. Funkar bra!

      Burpees - jo har några att ta igen. Men det blir 40 idag! Drar med danseleverna (som såklart gör klart dom snabbare än jag).

      Radera
    2. Vad kör du med för fästingar och kryp?

      Radera
  2. Skulle va intressant att läsa lite mer om maten du ger och fästingmedlet! Jag ger Selma frontline och har inte märkt nåra sidoeffekter men jag tycker också att holistiska perspektiv är intressanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst, kan ta upp det då vi går mot sommaren och färstingseason!

      Radera