torsdag 29 november 2012

Dum, Dummare, IQ-befriad

Idag skjutsade jag en kollega till läkaren av säkerhetsskäl. I väntrummet där jag satt och väntade så hade de en TV där de spelade läkemedelsreklamer blandat med lite mini-hälsoprogram. Sånt jag verkligen gillar!

Så när jag satt där fick jag avnjuta lite diabetesinformation. Blev överraskad och glad då herren i rutan pratade om att det var kolhydraterna som vanligt socker, vetemjöl och liknade som var boven i dramat.. tio poäng till honom. Sen hoppade en trudilutta in i rutan och menade att "njaa... jag vet inte om jag håller med där.. man måste verkligen vara noga med att äta fettsnålt snarare än kolhydraterna".. AHHHH... nu blörjade jag bli lite varm och både jackan och halsduken åkte av! Noll poäng till trudiluttan!

Sen kom det ytterliggare en herre, vi kallar honom: IQ-befriad. IQ-befriad ville bevisa hur socker påverkar blodet. Att om man äter socker som diabetiker så blir det tjockt som i sin tur då skulle leda till blodproppar... IQ-befriad visar detta på ett mycket pedagosiskt sätt: Först häller han upp lite vatten i ett stort glas, droppar i några droppar av röd karamellfärg så att vattnet blir mer likt blod. Sen, hörrni, sen hällde han i två dl (ungefär) socker i glaset och rör om med en sked och säger "se här hur tjockt blodet blir av sockret"... Jag gapade.. jag kunde inte ens muttra högt för mig själv... Det såg ju för sjutton ut some en Strawberry Daiquiri till slut av gojan han rörde runt i.

Sen kunde jag inte ta mera. Proppade öron med hörlurar och skruvade upp musiken på telefonen och surfade på Pinterest istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar