onsdag 27 november 2013

Lite mat och tacksamhet

Imorgon är det Thanksgiving. Dagen då man äter tills man somnar... på riktigt alltså. Vi börjar vid 15:00 med lite snacks och ett köksbord full med dricka som alla har släpat med sig. Det blir ofta att folk samlas runt detta köksbord och snuttar på sina drinkar medans de snackar om och över varandra.

När det väl blir middag är folk inte oxhungriga längre (för skiter man inte i frulle och lunch denna dagen får man skylla sig själv) --- alltså det säger jag mest för att alla andra gör så. Jag klarar inte det. För mig blir det den gamla vanliga smoothien med grönkål, nån frukt, olivolja (eller linfröolja beroende på vilken sida om månen vi är -- en annan historia), proteinpulver och så kokosmjölk.

Iallafall, efter middagen är festen liksom slut. Alla är fullproppade med mat och någorlunda glada i håret men ingen orkar göra något.. Det är oftast då jag ställer mig och diskar för jag klarar inte av att sitta vid ett matbord när jag är proppmätt. Vet dock inte om diska är roligare men jag hjälper ju till iallfall.. för disk blir det vill jag lova. 



Fast det var ju inte detta jag skulle prata om. Utan vid Thanksgiving så ska man minsann säga något man är tacksam över.. så jag gör det jag också.

Jag är tacksam för alla som bryr sig om mig. Oavsett om det är lite eller mycket - jag uppskattar omtanken väldigt mycket oavsett i vilken form den kommer. Familj (inkl hund), vänner, kollegor etc...

Jag är även väldigt tacksam över att min fina bror och syster har så fina och underbara barn som jag bara vill gosa och spendera tid tillsammans med. Lära dom saker om livet och få vara med och forma dessa små. Tänk vilken vacker gåva det egentligen är!

Jag är tacksam över allt jag har lärt mig sen jag flyttade hit. Och det är ganska mycket! Jisses alltså vad saker och ting har ramlat på mig... och det känns så självklart att jag ska kunna just det som jag har lärt mig och fortfarande lär mig.

Så tack till er som bryr er om mig. Tack till fina W, A och E för att jag får vara eran faster/moster. Tack till alla som har bidragit till min ökade kunnskap, framförallt inom hälsa men också inom mitt nuvarande yrke.

Och så blev jag tacksam över att jag hittade svensk Daim på flygplatsen i Beijing! Den tog slut snabbt...

TACK!

 



2 kommentarer:

  1. Önskar nästan att vi firade thanksgiving här i Australien också... det är nog ganska så bra att tänka till lite extra över vad man har att vara glad och tacksam för! Fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Tyvärr gör vi det för sällan. Vi borde uppmärksamma det vi är tacksamma för varje dag! Kul att du tittade förbi och lämnade en kommentar :)

      Radera