måndag 16 juni 2014

En språkfundering

Det finns nåt som jag har irriterat mig på ett tag nu. En sån här dum sak som jag inte kan ändra på. Men ändå...  Jag stör mig iallfall jättemycket på att binjurar heter just binjurar på svenska. (På engelska heter dom adrenals). Visserligen sitter binjurarna över och ihop med njurarna... MEN själva ordet får en att tro att dom är ett bihang, något som egentligen inte behövs så där värstans.. Nåt som blev fel och nu sitter dom där ändå.

Så är det ju inte. Känns inte som om binjurarna får tillräckligt med uppmärksamhet på svenska liksom. Dom är ju jätteviktiga och tar nådigt stryk av socker, stress, dålig sömn, osv. Dessutom kan svaga binjurar leda till att man har muskel och ledvärk förutom då det självklara som trötthet. Att binjurarna, hjärtat och bukspottkärteln också jobbar som i en triad - energitriaden kallas den - är också kanska viktigt att nämna. Dom hjälper varandra.

Ja, nu vet ni det.. Att binjurar egentligen inte borde heta binjurar för dom är inte nåt "bi" alls.. dom är viktiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar