måndag 12 juli 2010

Teckenspråk på USAska

Kursen vi var på i helgen hade 4 döva medlemmar. Och jag blev så himla imponerad!! Alltså det här med att investera i fastigheter är fängslande men också otroligt skrämmande när man egentligen inte vet vad som händer. Och att då inte alltid kunna kommunicera med alla på sättet de flesta är vana att kommunicera på gör ju det hela mycket svårare. Så jag blev superimpad och inspirerad - Om de kan så kan jag också. Nog för att jag vet att döva kan göra allt hörande kan och fastän jag har döva föräldrar så undrar jag ibland hur de lyckas. Att de måste vara så mycket starkare än oss. De måste kämpa så mycket mer för att göra vissa saker... och ändå har jag aldrig någonsin i hela mitt liv hört en döv säga "jag önskar att jag kunde höra". Fattar ni, de vill inte, de behöver inte - de kan ändå! Det måste vara ganska starkt. Att veta att man har ett handikapp i många situationer men ändå inte önska att det handikappet försvann. Förstår ni hur modigt det är?!?!?

Och en liten fotnot: Jag gjorde ett första försök att prata med dem och visste då inte att jag faktiskt kunde prata med dem ganska snabbt! USA teckspråk och Svenskt teckenspråk är ju faktiskt inte så olika! Självklart slog det ju blixtrar i huvudet när jag var tvungen att teckna på svenska men röra läpparna på engelska... undrar hur många extra hjärnceller jag fick använda i den processen - snabbt gick det inte, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar