fredag 10 juni 2011

Livet med en Marinsoldat

Denna ÖnskeRubrik kommer från Duktiga Tjejen En passionerad själ som verkar vara lika rastlös som jag själv. Reser runt massor. Har bott på ön Puerto Rico, pratar spanska och har skrivit en bok som hon nu försöker ge ut. Duktiga Tjejen har en otroligt stark vilja och enormt varmt hjärta. Tittar ni förbi så kommer ni förstå.

När jag först fick reda på att Paul var Marinsoldat slungades jag direkt till Grease och tjejernas sleepover party där Marty visade upp sin fina kollektion. En kollektion hon gärna delade med sig.

Så var det inte riktigt för mig, men ändå. Det var iallafall första kontakten jag hade haft med en Amerikansk Marinsoldat. Det var inte kärlek vid första ögonkastet, mest för att jag visste att det inte var så smart, för det betydde ju ett långdistansförhållande som hette duga. Jag var ganska så svårflörtad då. Huvudet ville inte alls... men hjärtat sa något annat.

Det blev två år av långdistansförhållande ändå, innan jag flyttade. Nu är jag gift och lever med min Marinsoldat och har ett långdistansförhållande till alla andra istället.


Han är inte aktiv i Marinen längre. Men, "Once a Marine, always a Marine" - som jag så ofta får höra. Det finns i blodet på dem. De är stolta Marinsoldaterna men ännu stoltare Amerikanare - och det gäller min Paul också. Jag träffade honom några månade efter att han hade kommit hem från Irak för andra gången...

Paul älskar inte så många, till skillnad från mig som hittar kärleken i mycket med livet och i de personer jag har runtomkring mig. Men när Paul älskar så gör han det oavkorttat. Det finns inget halvdant med honom. Det är antingen svart eller vitt när det kommer till Paul och kärleken. Trogen, kan man också säga att han är. Han gör allt för dem han älskar. Bortskämd har jag blivit kallad, tack vare honom. 

Han är också väldigt beskyddande och skulle inte kunna leva med sig själv om något hände mig om han i efterhand hade tyckt att han hade kunnat undvika det. Det är en sak som jag uppskattar hos honom, men också en egenskap som gör mig galen. Jag är ju en free spirit och gör som jag vill för det mesta... det går inte med honom; Paul ser faror bakom varje hörn och är redo på det värsta, det har han ju tränat på i åtta år. Jag ser upplevelser bakom varje hörn och är redo att titta varje gång. Ibland blir det fel för oss då, vi förstår inte varandra alls. Kommunikationsproblem kan man snacka om där.

Vi har också helt andra kärleksspråk. Jag är en "ta på mig" människa och Paul föredrar tjänster. När jag städar lägenheten så tar han det som ett "Jag älskar dig" medan jag bara menar på att det var stökigt och behövdes. När jag däremot kryper upp brevid honom när vi tittar på en film, menar jag att det är kärlek... för honom blir det bara lite extra varmt då. Men hans sätt att visa kärlek på uppskattar jag under hela vinterhalvåret då han vaknar lite tidigare och skrapar bort isen på vindrutan åt mig. Jag slipper varje gång.   




Att leva ihop med en Marinsoldat betyder att det är ganska mycket krig på TV. History Channel är ofta på där de visar saker från andra världskriget tex. Han kan alla krigsfilmer utantill, även fast han mest kritiserar dem för de är inte så som det var på riktigt. Han pratar inte med mig och andra om kriget i Irak så mycket, eller hur det var på den Amerikanska Ambassaden i Djibouti. Jag har märkt att det är svårt för alla veteraner att prata om deras upplevelser. De vet inte vart de ska börja, eller när de ska sluta. De är stolta över att de har jobbat för sitt land men otroligt rädda för att bli missförstådda. Så vi diskuterar inte om krigen så mycket. Jag vet ju egentligen bara det jag har sett på nyheterna och vi vet ju alla att det är vinklat till både höger och vänster, han har ju varit där och sett med egna ögon och pratat med de som bor där.

Paul är en bestämd och självsäker person. En Alpha Male. Han är en fantastisk lärare och älskar att lära ut saker han kan. Han har sitt sätt att se på saker och det är otroligt svårt att få honom att tänka annorlunda, du måste nästan komma med vetenskapliga bevis. - Jag är precis lika envis så ofta slutar våra diskussioner i att vi kommer överrens om att vi inte är överrens...

Han är en hard worker och perfektionist. Jag önskar jag kunde säga detsamma om mig. Jag vill helst att saker ska bli gjorda snabbt annars tappar jag intresset för det. Att leva med en marinsoldat är nog inte mycket mer annorlunda än vad det är att leva med en vanlig amerikan. De kanske är en aning envisare, stoltare och uppmärksamma på sin omgivning. Så är det iallafall med Paul om jag jämför honom med andra jag känner. Men det är väl kanske just därför de är marinsoldater!

I love my Marine, but more than that - I love my Paul

4 kommentarer:

  1. Vad fint du har skrivit om mig, blir alldeles rörd :) efter att ha läst detta inlägg ser jag oxå att du och jag verkar mycket lika ;) Min kille påminner även mycket om Paul måste jag säga, iallafall när det gäller att visa kärlek. Vad jobbar han med nu på dagarna? Jag blir nyfiken på att veta mer. Fint inlägg!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror också att vi är ganska lika. Får lägga till några kapitel på ämnet kanske.

    SvaraRadera
  3. Oh vad fint du skrivit, både om duktiga tjejen och din marinsoldat ;)

    SvaraRadera