tisdag 11 december 2012

20 dagar

I 20 dagar ska jag äta rå mat till frukost. Låter kanske mer avancerat än det egentligen är... Jag kunde välja vilken måltid som helst - jag valde frukosten mest för att jag sällan packar lunch och middag blir som det blir, med andra ord nästan aldrig hemlagad för vi äter så olika.

Så vad äter man när det är rå mat som gäller? Rå mat är med andra ord mat som inte är kokt, stekt, uppvärmt, inlagt, rökt, lagrad, eller på annan väg förändrad från sitt ursprungstillstånd... Så det är frukt, grönsaker och nötter som gäller i stora drag (rå opastöriserad mjölk och sånt funkar också).

Min frulle är för tillfället en grön gegga!

En grön gegga som består av spenat, en halv avokado, ett halvt äpple, några blåbär, kokos, kokosvatten, lite lime, lite olivolja, och vatten. Jag häller dock i lite proteinpulver även om jag inte är helt säker på om det är tillåtet eller inte. En grön sliskig gegga är det iallafall! Men den smakar desto bättre. Inte den bästa frullen på jorden, men helt ok!

Varför gör jag det här nu då? Ville testa om det har någon effekt på mig. Om jag i framtiden ska rekommendera det till andra så måste jag ju testa om det funkar först! Enligt teorin så ska människan äta ungefär 80% rått och 20% av det andra. Något som beror på årstid också, för det är sällan vi svenskar kan äta något rått under vintern och våren för det växer ju för sjutton inget då. Alltså, enligt hur vi en gång fungerade och inte hade allt i affären. Men på sommaren och hösten ska vi bara mala in med hälsosamma frukter, grönsaker och annat säsongsbetonat för att värna om hälsan (besprutning och fejk-mogna frukter och grönsaker är svårare att hitta) och om naturen (korta transportsträckor)..

Nu blev det här inlägget tråkigt! Så tack och hej... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar