fredag 23 oktober 2009

Fråga doktorn - funderingar

Kunde inte somna igår efter att jag hade läst syrrans kommentar. Var riktigt jäkla nyfiken... så jag satte på mig hörlurar och lade mig i sängen och kollade igenom hela programmet. Och tyckte att den första halvan var riktigt bra i informarande syfte men andra halvan tyckte jag inte så mycket om desvärre..

Om vi tar kvicksilvret till exempel så tycker jag nog att det är fel att jämföra det man äter med det man injeceras med. Alltså detta är en helt okunnig kommentar från mig - jag vet inte hur det fungerar med kvicksilver, om det är någon skillnad. Men om vi tänker på tex alkohol så blir vi ju mycket mer påverkade av det om det skulle injeceras än om vi dricker det. Men som sagt det kan ju vara annorlunda med kvicksilver...

Sen var ju programmet också en aning vinklad - jag tycker ju att de skulle ha tagit upp risker med vaccinationen och kanske ha en läkare där som inte alls tycker att man ska vaccinera alla riskgrupper som tex barn och gravida. Läkargästen sa ju att det inte finns någon koppling mellan biverkningar och denna kvicksilvertillsättningen som finns i de flesta vaccin... men då tror jag nog att hon glömde en ganska viktig iaktagelse: Att det inte finns några rapporterade fall av autism hos barn som inte har fått en enda vaccinationsspruta... och att autismfallen ökar i takt med att vaccinationsschemat ökar i antal doser... Detta är iaktagelser som jag inte tycker att man ska ignorera, även om det behövs mycket mera undersökningar för att veta säkert. Men att vaccinera barn och inte tala om detta tycker jag är lite skevt. Samma resonemang gäller ju gravida. De vet faktiskt inte om barnet får några biverkningar av sprutan, även om läkaren nu sa att sprutan inte går ut i blodet... men hur vet man att det inte påverkar barn negativt när vaccinet bara har funnits så kort tid?!!? Det är bara en fundering...

Jag är ju absolut ingen expert på varken pro- eller con sidan men tycker ju att helt friska människor som klarar av en influensa ska avstå att ta sprutan, vare sig det handlar om den vanliga eller den nya influensan. Men som sagt alla får ta beslut om det själva.

Jag har ju en liten konflikt i mig själv just nu: Tänk om någon jag känner beslutar sig för att inte ta sprutan på grund av mina kommentarer om vitamin D och sånt... och blir riktigt svårt sjuk.. vad fasen säger jag då??! Och tänk om något beslutar sig för att ta sprutan och får massor med biverkningar - hur fasen kan jag trösta då när det enda jag kommer att tänka är "vad mer skulle jag ha sagt?"

Många lider inte av vaccin, men det finns några som gör det och det är ju så svårt att säga vem näste man kommer att bli... nästan som rysk roulette! Självklart har jag ju starka känslor till detta med biverkningar då jag går igenom en hel drös av dem just nu och misstänker att det kommer att bli värre innan det blir bättre... Men jag måste ändå låta folk få bestämma vad de själva ska göra och inte tänka annorlunda om dem för det, men hålla tyst om saker det har jag svårt för... jag vill bara förmedla information som kanske inte kommer fram alltid i all mediahets.

Hoppas ni förstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar