fredag 20 januari 2012

Lagom är inte "lagom" längre

Jag har insett att jag har matproblem! Seriöst alltså. Jag gillar det här med att äta gott. Och ibland kan det gå lite för fort. Jag stoppar i mig allt för mycket. Har alltid levt efter "lagom" - men nu börjar jag fundera på vad sjutton det betyder, för det kan ju vara precis det man gör det till.

Är lagom till frulle att äta en skiva bröd, lite yogurt, och en frukt eller är det på tok för mycket, eller kan jag till och med äta mer?

Att äta tre fulla tallrikar soppa, en liten sallad och massa bröd till lunch - är för mycket det vet jag, men när det är "Ät så mycket du vill" hur kan man då hejda sig när det finns så många goda olika soppor att prova på?

Ok, dagtid är det inte så farligt - men kvällarna. Jäklar vad sugen jag blir PÅ ALLT onyttigt. Godis, kakor, choklad... you name it. Vad ska man ta istället??? Jag har provat torkad frukt, färsk frukt, nötter och grönsaker och det FUNKAR men hur får jag det till rutin? Hur kan jag omvandla mitt sug av socker till att automatiskt gå till nyttigskåpet istället?? Ett tag körde jag med Wasa Råg-knäcke och Billingeost, men nu är ju osten snart slut... och att hitta ersättning för svensk ost här är i stort sett omöjligt!

Tips förutom dom där tipsen som handlar om att SLUTA köpa onyttiga saker är välkomna! ;)

6 kommentarer:

  1. Hey!

    Du tog upp ordet! "lagom" Det ordet är ovnalig för andra länder.. Man kan istället förklara för dem " mitti mellan.." Kanske de förstår våran svenskan "lagom" ..:)

    När du tog om olika sugen efter godis och andra goda... Minns själv att jag var enormt suget efter choklad och andra godis.. Desto äldre blev jag desto mindre sugen blev jag.... Vet inte varför... Men kan vara olika av oss??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, får nog sluta äta socker ett tag så att suget dör ut lite.. Hoppas jag iallafall..

      Radera
  2. Jag är egentligen precis som du, men sedan jag blev gravid är det precis tvärtom. Plågas av ALLT jag äter. Det är hemskt. Saknar faktiskt det där suget och njutningen av att stoppa i sig... Så på ett sätt vill jag säga: NJUT! JAG AVUNDAS DIG! Men det är ju helt klart jobbigt när det blir för mycket. Har du testat att göra smoothies på frysta bär och yoghurt? Och inka-bär som de är? (torkad physalis). Kanske blir du sådär sugen för att du äter för lite på dagarna? Soppan kanske inte mättar så mycket? Jag vet faktiskt inte eftersom jag som är likadan själv, men oftast är jag en sån som hellre äter en lätt sallad till lunch och därmed har energi-intag kvar till kvällen. Har jag ätit mycket är jag ju inte alls lika sugen.

    SvaraRadera
  3. Ja jag försöker få någon form av rutin. Jag gillar att äta min största måltid till lunch faktiskt. Jag tror att jag måste bli bättre med frukosten. Det blir lite halvdant, mest för att jag är så jäkla seg på morgonen.

    Jag hade en period där jag drack smoothies varje dag men jag tror att jag slutade då muggen jag använde gick sönder och har inte skaffat en ny... jäkligt dålig ursäkt.. I know. Jag tror att rutin är bäst.. gäller ju bara att hitta någon. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag får också världens sug på kvällen, men har kommit på att det är för att jag är trött. Kroppen signalerar att jag är trött och då vill den ha något som gör den pigg igen. =Socker. Kanske ska man helt enkelt gå och lägga sig rasande tidigt under någon månad och se om suget går bort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag inte ens tänkt på - men det låter ju logiskt!!! HUmm.. kanske det jag ska göra också! Eller iallafall förstå att det är därför jag är sugen..

      Radera