torsdag 10 december 2009

En intressant tanke

Jag har hört den några gånger nu och vare gång jag hör den blir den bara mer och mer intressant... För tänk om det är sant... tänk om:


"Förkylningar och influensainfektioner endast är biverkningar av för låga värden av vitamin D i blodet"?

Läs den igen... och igen...

Jag tycker att hypotesen är ytterst intressant! Det är ju självklart svårt att bevisa det svart på vitt men detta har jag observerat på sistonde:

Paul slutade med sina vitaminer för ca två och en halv månad sen för han helt enkelt blev less på att ta dom. Något jag också känner ibland, så jag förstår honom... men skillnaden är att jag kanske tar en veckas uppehåll medans Paul inte har börjat igen. Och nu har han legat "sjuk" i halsont i snart två veckor... Jag börjar misstänka att han har halsfluss, men vi får se. Innan han slutade fick han i sig minst 5000 E av vitamin D3 varje dag. Vad hans blodnivå låg på enligt 25-Hydroxyvitamin D testet vet vi inte då han inte tog något blodtest under denna tid... Men vi kan ju gissa att nivån var högre då än nu. (Men bara gissa).


Jag då? Jo... jag käkar mina vitaminer och mineraler dagligen. Jag har till och med en såndär medicindosa med fack för varje dag; ja till och med att det är fyra fack för varje dag - morgon, lunch, middag och kväll. Ibland glömmer jag ju såklart men i det stora hela käkar jag det som är tänkt. I vitamin D-väg blir det mellan 6000-12000 E varje dag. Mitt blodvärde låg på 76ng/ml eller 189,7nmol/L beroende på vilken skala man går efter när jag tog blodprov för någon månad sen. Det är långt över rekommendationerna (som jag i för övrigt tycker är pinsamt låga). Men frågan är ju om jag har jag blivit sjuk då, om Paul smittat mig? -Näää inte det minsta, det är till och med så att min kroniska nästäppa är borta! 


Om detta beror på nivåer av vitamin d i blodet eller något annat är ju dock otroligt svårt att säga. Men lite tycker jag ju att vitaminen ska få credit för. Och jag tycker att det är ganska dumt att ignorera fakta från studier där man bevisligen hittar mängder med positiva resultat på hälsan genom högre mängder av den helt perfekta hormonen Vitamin D (ja, det är ett hormon och egentligen inte en vitamin). Så att inte äta vitamin D3 under vinterhalvåret är i mina ögon... tja, korkat! Och om det kan förhindra hemska saker som cancer så vad sjutton har man att förlora förutom några extra kronor på en förpackning lite då och då? 


Eller vad tycker ni? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar