tisdag 10 mars 2009

Mat och Bak

Vi har varit inne i en "beställa-mat-period" Paul och jag... men nu är jag så less på det vår lilla stad har att erbjuda när det gäller hemkört. Så nu, även om det är mycket billigare att köpa färdig mat än att laga den själv så struntar jag i det just nu - är bara så less!

Har försökt att baka mitt favoritbröd, men har aldrig kommit till skott då de inte har alla ingredienser som står på receptet; så här kommer lite mat- och bakfrågor till er som har lite bättre koll:

Om det står fil eller filmjölk på receptet - kan jag använda naturell yogert då?
Om det står ett paket jäst (vet inte vikten) hur mycket är det i jästpulver?? Här finns absolut inte färsk jäst - allt är i pulver... så hur mycket vikt i riktig jäst ska jag använda i pulver?
Om ugnen bara kör på undervärme - hur i h-vete ska jag få en fin gyllenbrun yta (utan att bränna sönder botten)???!

Bra recept efterlyses!! Jag är helt tom i huvudet när det gäller mat nuförtiden.

3 kommentarer:

  1. Hej tjejen!
    Tips från en som oxå har undervärme i ugnen: Sätt brödet högre upp i ugnen och en långpanna precis över brödet så att värmen stannar där och ger färg, ger inte samma resultat som i vanlig ugn men brödet ser iaf lite aptitligare ut! Yoghurt istället för fil=OK, 50g färsk jäst=4 tsk torrjäst lr ca 12g. Nåt mer du undrar?!
    Kram Jenny, Ulf hälsar oxå!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!! Det blir nog kanon!! Måste testa snarast. Kommer nog med mer matfrågor lite längre fram kan jag tänka mig, när jag har börjat experimentera i köket igen. Kram kram!

    SvaraRadera
  3. Tänkte berätta men Jenny hann före! Vill gratta dig med green Card. Samt du kan komma till oss så vi kan träffas snart hoppas jag. :-)Kram mamma

    SvaraRadera