måndag 15 mars 2010

Regn och rusk

Det har regnat sen i fredags... inte duggregnat utan REGNAT! Det är översvämmning runt bäckar och vattendrag, det är vatten i folks källare och jag är less!

Helgen har dock gått åt till att forska, forska om regler och restriktioner för att kunna sälja barnkläder. Jag är glad att jag trillade över informationen nu, och inte om tre månader för då hade det blivit varmt mellan öronen. Det är så att jag MÅSTE märka ALLA mina plagg som jag säljer med: Företagsnamn ocn nummer, fiberinnehåll (100% bomull eller liknande), och tvättråd. Något som jag tycker är helt ok... Men jag måste även märka Made in.... och här får jag inte skriva USA utan ska skriva vart tyget kommer ifrån. Får dock säga "Made in USA from imported fabrics" så det kommer jag nog att göra för det känns väldigt fel att skriva "Made in China" när jag har suttit och svettat över det alldeles själv!

Ok... än så länge så är ju allt ok, inte så mycket som man borde chockas över, men nu ni... Jag måste även märka alla kläder med: ett bacth nummer, adress, och datum när det blev klart... fattar ni vad detta betyder?!?! Att jag i stort sett måste göra en ny etikett för varenda jäkla plagg!!!

Som tur är så finns det massor med smarta människor - så nu har jag fått hjälp med att lära mig hur jag kan göra dessa etiketter helt själv, hemma i pyjamasen! Beställde allt material till det i helgen, så förhoppningsvis blir det bra - men visst känns det onödigt. Tjejen jag pratade  med om allt detta använde: "Dear customer, please send item with batch number XXXX back to me as I accidentally dipped the item in lead before sending it to you"... mmm det handlar om bly, och framförallt bly... Det är ofta jag använder bly i min produktion...

Men bötern ligger på $11,000 per plagg som inte har all dess information på om man skulle bli anmäld, och det är ju lite saftigt! 

Ok, detta var helt klart ett onödigt inlägg för er kära läsare, men det är vad som snurrar i huvudet på mig just nu. Det bästa med denna nyheten är att jag också nu har lärt mig hur jag kan designa och göra mina egna TYGER!!! fatta COOLT!!! (Måste bara köpa en ny printer till det som kan ta lite bredare storlekar annars blir det lappar a la A4).

Nog om det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar