torsdag 20 augusti 2009

Varför träning inte gör dig smal...

Läste precis en otroligt intressant artikel i TIME Magazine om att träning inte stimulerar viktminskning... här får ni en liten sammanfattning:

År efter år har nya träningsmetoder prytt tidningsartiklar och reklamkampanjer för "bästa sättet att tappa kilon". Men många måste ha frågat sig själva "varför händer inget? Varför blir jag inte smalare?"

Grunden till att tappa i vikt genom träning är att göra av med mera kalorier än vad man äter - men många av oss tänker istället på den dära chipspåsen, godispåsen, eller annat smarrigt som vi med gott samvete smäller i oss efter träningen. "Jag tränade ju idag" säger vi. Träning stimulerar hunger och vi äter oftast mera efter träning än vad vi hade gjort om vi inte tränade. En chipspåse innehåller ca 1080 kcal för en 200gr påse. Tränar man i ca 30-60 minuter bränner man runt 200-500 kcal, vilket betyder att man in stort sett har stoppat i sig 500 extra kalorier bara sådär.

Artikeln menar inte att vi ska sluta träna, men att träna i viktminskningssyfte är bortkastat. Vi ska istället träna för välmående och hälsa. Vid träning så ökar vårat immunförsvar, mentala hälsa och hjärtmuskeln stärks. Vi mår ofta bättre, men att träna frenetiskt i flera timmar i veckan leder oftare till större matportioner än viktminskning.

Namnet träning har också fått en liten skev bild av vad det egentligen är. Det är faktiskt bättre för hälsan att ta promenader och röra på sig under hela dagen än att gå från stillasittandes till ett 60 minuters pass på löpbandet. Självklart har många andra mål med träning som inte nämns i artikeln men som för mig är självklara. Dans för mig är ju något som jag älskar, och inget jag har gjort i viktminskningssyfte eller hälsosyfte - utan bara för att det är så jäkla kul och jag kan tänka mig att olika sorters träning fyller den funktionen för många.

Maten är istället det vi ska koncentrera oss på om vi vill nå viktminskning i och med att vi människor inte har någon som helst funktion att använda våran övergödning vid ett annat tillfälle. Maten vi stoppar i oss tas upp av kroppen och det kroppen inte behöver lagras i fettvävnanden...

Artikeln tar även upp "muskler bränner mer än fett" - något jag säkert har sagt tusen gånger. Sant är det ju fortfarande men skillnanden är knappast något att jubla över: 1 kg muskler bränner ca 12 kalorier per dag, 1 kg fett bränner ca 4 kalorier. Detta betyder att när du har konverterat 5 kg fett till muskler kan du njuta av 40 extra kalorier per dag... jublar du?!?

Artikeln avslutar med att säga att vi fortfarande ska träna med måtta och röra oss under dagen i hälsosyfte. Men att tappa i kroppsfett kan vara mer avgörande när det handlar om välmående och detta sker med hjälp av kost, inte träning.

Ni får självklart tycka vad ni vill om det hela, här finns hela artikeln om ni är sugna att läsa den. Jag måste nog säga att jag håller med till viss mån. Jag tror ju fortfarande att vi människor kan göra av med mer kalorier än vad vi stoppar i oss, iallafall under en kortare tid. Det gäller bara att ha huvudet med i spelet hela tiden så man inte faller för suget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar