onsdag 12 augusti 2009

LCHF

Min diet har faktiskt ett namn... LCHF.


Jag har inte kommit på vad den står för men min gissning är ju "Low Carb High Fat" Annars kan man ju säga "Lite Carb (Kolhydrater) - Helena Förmanar"


Denna LCHF diet är bättre än ViktVäktarna som egentligen inte fungerar alls för man får ju äta VAD SOM HELST. Bättre än GI metoden som gör att du stoppar i dig mängder med kolhydrater och fruktos. Bättre än Låg Fett Dieter där hela idén med att fett löser fett är som bortblåst...


Alla dessa dieter tillåter dig att äta kolhydrater, vissa använder bara de "långsamma" kolhydraterna men detta är fortfarande socker... Socker lagras i fettvävnanderna om det inte används upp, och ärligt - hur många kan säga att ni använder upp all energi ni stoppar i er?!


Nää det är LCHF som gäller INGET ANNAT punkt slut! Denna diet är INTE svår, kanske dyrare än "vanlig svensk husmankost" i och med att man inte kan fylla ut med potatis, pasta och ris längre. Men att må bra tycker jag är ganska viktigt också.


Självklart ska man få äta en godispåse, pasta, ta en öl osv lite då och då - det är det dagliga intaget av kolhydrater som spelar roll, inte snestegen. Visst kommer du att märka att det stannar av lite om du struntar i reglerna en dag eller helg, men hellre snesteg lite då och då än att inte försöka alls. Försök iallafall att följa programmet till punkt och pricka i en månad, sen beror det mest på vilka mål du har om hur ofta du ska få göra dina snesteg...


Än en gång utmanar jag till lite nyttigare och hälsosammare liv för hjärta, själ och mage!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar