fredag 7 augusti 2009

Tillbaka till dansen

Äntligen! Nu VET jag att det blir dans till hösten. Jag har skrivit på kontraktet för hösten och våren, och har fått schemat. Den 8e september börjar jag. Det blir:

  • Hip Hop; 7-9
  • Hip Hop/Pop/Funk; 13-15
  • Dance Aerobic; 14+
  • Showdance; 7-12
  • Hip Hop/Pop/Funk; 7-12
  • Hip Hop/Pop/Funk; 14+

Ska bli härligt. Ska styra upp det där stället ordentligt... eller iallafall i de klasser jag har. Har under veckan fått vara med på fyra lektioner, låt mig återberätta dem lite. För er som har någon såndär känsla för dans detta är en varning, det är nästan så man börjar gråta...

Lektion 1 (Hip Hop 7-9) Ung lärare, redo att visa barnen alla häftiga moves. Har ingen utstrålning alls, men ser jäkligt bra ut. Jag vet inte hur jag ska beskriva henne, men slöa armar kankse säger en del? Dansen bestod av en jäkla massa slingrandes; höfter, överkropp, snurrar med bakåtlutad rygg, osv... helskumt, ja för en 7-åring iallafall. Hon hade dessutom ingen aning om att man räknar 1-8 när man dansar. För inte någonsin hörde jag henne räkna vare sig när de dansade eller när de gick igenom... suck.

Lektion 2 (Showdance 7-12) Samma lärare. Denne gång blev det dans till en av låtarna i High School Musical 3, den där låten när de dansar med basketbollarna. I HSM 3 är det jättesnyggt (för er som har sett filmen). I denna versionen som jag fick uppleva fanns det inga basketbollar, ja inte några andra bollar heller för den delen. Men fortfarande så skulle de dribbla bollen... jag förstår om detta var 5 gången på lektionen och folk inte har börjat ta med bollen till träninen osv, men detta var sista gången! De dribblade alltså en osynlig basketboll och gjorde fejkade gympaskor-skriiiin på golvet. Inte nog med att valet av låt var lite väl; töserna hade det lite svårt med chassé-stegen, men ändå var det splithop och grand chassé på diagonalschemat...

Lektion 3 (Showdance 7-12) Annan lärare. Tidigare dansare för the Rockettes i NYC. Coolt tänkte jag samtidigt som jag också tänkte att hon såg väldigt sliten och tunn ut. Mycket bättre dansare än den första, såklart. Men lärarrollen hade stigit henne till huvudet. Ofta började meningarna med "I am the teacher... " och avslutades i stil med "...listen to me" "...let me talk" "...let me decide" Hjälp! Barnen blir ju söndertjatade. Dansen var mycket bättre i nivå med eleverna, men lite mycket "och så dansar du en 8a fritt, och sen du, och sen du..."

Lektion 4 (Hip Hop vuxna) Hip Hop vuxna, YES tänkte jag nu kan jag få röja lite... eller inte. Efter uppvärmingen och genomgången satte hon på "this is going to be a good good night" (vet inte om sången heter så men han sjunger det hela, hela tiden). Med andra ord så satte hon på en discodänga... och där stod jag och skulle dansa hip hop. Va hände??!

CD-spelaren i salen saknar förmågan att höja och sänka tempot... och säg mig mina kära danslärarkollegor - hur fungerar det??? Hur gör man då?

2 kommentarer:

  1. Herregud!

    Du kommer att bli omtyckt.. I alla fall bland eleverna.. Kollegorna kanske känner sig hotade dock.. Det kan de gärna göra! :)
    Kram, grattis och lycka till!
    /Sis

    SvaraRadera
  2. Ja, det är planerna iallafall.. och tack.

    SvaraRadera