tisdag 4 augusti 2009

Diettider

Verkar som alla har hakat på någon form av diet just för tillfället... folk dricker shakes istället för äter mat, dom får endast dricka kaffe till frukost och äta en skiva skinka och naturell yogurt till lunch, folk springer till gymet på lunchen.... osv.

Själv är jag helt övertygad om att min diet är den mest hälsosammaste! Inte för att jag kör den, utan för det jag för tillfället kan om näringsämnen (har massor kvar att lära mig dock)... Jag är övertygad, från egen erfarenhet och från att se andra, att min diet gör så att man går ner i kroppsfett, sänker det dåliga LDL kolesterolet, sänker triglyceriderna, och får mera energi och kroppen mår mycket bättre. Rappakalja för några, sanning för andra...

För er som tror/vet att det är supernyttigt att äta fullkornsbröd istället för vanligt - jag förstår er... det är ju det vi har blivit inlurade i att tro sendan vi föddes!! Men om ni tittar på innehållsförteckningen på ett paket med vitt bröd och jämför det med ett paket med fullkornsbröd så vill jag att ni lägger märke till detta:


Energi 1100kJ/260kcal
Protein 7.0 g
Kolhydrat 51 g varav sockerarter 9.5 g
Fett 3.0 g varav mättat fett 0.4 g
Kostfiber 5.0 g
Natrium 0.29 g motsvarar koksalt 0.73 g

Energi 1050kJ/250kcal
Protein 7.0 g
Kolhydrat 45 g varav sockerarter 9.5 g
Fett 4.5 g varav mättat fett 0.5 g
Kostfiber 7.0 g
Natrium 0.34 g motsvarar koksalt 0.85 g.

Vi har alltså här jämfört den så GODA och ONYTTIGA SKOGAHOLMSLIMPAN men den NYTTIGA "Det Goda - Extra Grov" och vad lär vi oss?

- Jo, att båda innheåller 9.50 gr socker!!! Va?!?! Lika mycket socker???

Det är sant att den grova innehåller 7 gram kostfibrer till skillnad från limpan som bara har 5 gram. Men för att få i oss våra dagliga 25-35 gram av fibrer blir det en jäkla massa onödigt socker oavsett vilket bröd vi väljer. Dessvärre har dessa bröd också 28.50 gr repsekitve 36,50 gr av andra glutensorter invävda i kolhydraterna (som förvärrar vårt dåliga kolesterol)... Visst kan vi argumentera att 7 är bättre än 5 och 28,50 är bättre än 36,50, men båda innehåller nästan 10% SOCKER! ....Hängde ni med?

Så jag vill poängtera något jag läste för inte så längesen:

The only way to get a "wholesome healthy whole grain" is to put the words "wholesome" and "healthy" in front of the words "whole grain". The rest is just a fantasy...

Till er som inte läser engelska så bra:

Endaste sättet att få hälsosamma fullkorn är att sätta ordet "hälsosamma" framför ordet "fullkorn" . Resten är bara fantasi...

Jag säger inte att ni ska sluta äta sädesslag för all framtid, jag säger bara att om ni vill se resultat så sluta med det för ett litet tag och skär sen ner på det. Man behöver inte äta pasta, potatis, eller bröd till varje måltid - man bli mätt ändå!

Så tillbaka till inledningen, alla är i diettider, förutom alla managers de käkade pizza allihopa framför ögonen på mig igår på ett av mötena... jag smög ut och hämtade min avocado och tonfisk.. det gick jättebra! Och jag hoppas att jag gav någon dålig samvete, iallafall lite. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar