onsdag 2 september 2009

Ingen Svininfluensa och ingen Cancer

Jo, jag har allt läst artikeln om Dr. Dahlqvist i Aftonbladet och alla blogginlägg hon har lagt in efter att artikeln blev publicerad. Jag klassar mig själv som ganska petig när jag tar åt mig information, som ni kanske redan har sett från mina utbrott mot vissa artiklar och påstående. Speciellt när det handlar om hälsa och välmående. Och i många fall dumförklarar jag en hel del.

Fettdoktorn: Min mat skyddar mot svininfluensan löd rubriken, och artikeln är ungefär lika magstark. För den som förstår hennes koncept med LCHF mat förstår tankegångarna med det som står i artikeln. Men den som tycker att detta är rappakalja har mycket att hugga tillbaka på. Självklart kan ingen människa, framför allt inte en läkare säga något som: genom att äta denna mat kommer du inte att drabbas av varken cancer eller svininfluensan. Och det tror jag absolut inte att hon har sagt heller. Däremot tror jag att hon har nämnt att kolhydrater är infektionshöjande och med minimalt intag av dessa ökar immunförsvaret. Hon påpekar även (det står i artikeln) att detta är baserat på människor som hon känner och pratar med som också lever på LCHF kost. Inget är vetenskapligt bevisat, men ibland kanske levande personliga erfarenheter kan väga mer än vetenskapliga undersökningar gjorda, i de flesta fall, på möss. Eller?!

Det hela är ändå ganska logiskt. Äter man mindre av de infektionshöjande kolhydraterna som finns i sädesslag, ris och potatis samt socker så har kroppen ett bättre försvar mot andra infektioner som attackerar kroppen, i och med att immunförsvaret inte är upptagna med att ta reda på alla extra kolhydrater. Ja, jag vet - detta var en superförenkling av hela förloppet men logiken är ändå kvar.

En person som går en egen väg mot "alla andra" inom sitt yrke kommer att bli påhoppad från alla håll. Folk är okunniga, folk är rädda, folk är påverkade... Reportern till denna artikel hade säkert redan från början bestämt sig för att Doktor dahlqvist var IQ-befriad och då kan inte artikeln bli mer än vinklad. Jag tycker att det var synd och jäkligt dåligt gjort av Aftonbladet att skriva som de gjorde. De borde ha informerat istället, pratat med folk som har testat osv... men nu blev det inte så och artikeln är säkert uppe för debatt både bland vanligt folk och bland läkare.

Jag står forfarande fast vid att detta är den rätta vägen att gå för att nå optimal hälsa och jag är inte ensam, inte ens i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar