fredag 3 april 2009

Fika och åska

I morse fick vi äntligen igång den svenska fikan!
Chefen hade med sig spansk potatisomelett... kanske inte fika som vi är vana vid men vad fasen... En rolig fråga fick jag dock under fikat... Lance en av VD-arna jobbade tydligen för Ericsson förut och var vid flera tillfällen i Sverige (Göteborg och Stockholm). Så här frågade han:

"Jo, vid ungefär halv tio-tiden varje förmiddag så samlades alla som jobbade där bland ståbord med en kopp i handen... var det alltså fika de sysslade med? Jag som trodde att de samlades i grupper för Brainstorming!" Tyckte det var jättegulligt!!! De kan ju inte fatta härborta att vi tar hela TVÅ fikaraster om dagen!

Men på något sätt så tror jag att vi svenskar, även om vi har våra utdragna raster och långa semestrar, presterar bättre än dessa amerikanare som jobbar från tidig morgon till sen kväll med lunchen vid datorn... och har man tre veckors semester ska man vara glad - men ta de helst inte i ett, det är mindre populärt.

Det har regnat ute sen imorse... och nu började det att åska också... när man tittar ut genom fönstret ser det ut som om det är kväll... riktigt, riktigt mörkt ute. Känns som om det är dax för ev avvikelse från mitt studerande ikväll och faktiskt titta på någon film eller nåt. Men vi får se - jag har ju faktiskt mål att uppnå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar